Pages

Sunday, September 5, 2010

Apabila mengambil...

Melihat gelagat manusia, kadang-kadang membuat saya tertanya-tanya.

Kita cuak dengan sesuatu, walaupun banyak manafaat yang telah kita dapat darinya. Kita tidak suka dengan ESQ, walhal banyak bahan-bahan training nya kita gunakan di dalam training kita. Kita rimas dengan Ary Ginanjar, tapi majalah keluarannya kita kaji dan jadikan konsepnya tak jauh daripada apa yang kita terbitkan. Lebih menyedihkan, kita dakwa betapa salah dan sesatnya ESQ, tapi kita masih lagi mendapat manafaat keewangan dari wujudnya entiti ini di sini.

Ramai juga yang ingin menyebarkan nilai-nilai yang baik, tapi tidak bermula dari sesuatu yang baik.

Ada yang pernah berkata kepada saya, ”Marhaini, tinggalkan ESQ. Kitapun boleh buat apa yang mereka buat...”.

Banyak lagi kata-katanya yang keluar, saya cuba mendengar dan memahami kata-katanya, namun semakin saya cuba, semakin saya melihat warna dirinya... he is on trial, bukan subjek yang diperkatakan. Dia mengakui keberkesanan ESQ namun memusuhi seseorang yang tidak pernah dia kenal, yang hanya dia kenal orangnya dari jauh.

Pada saya, ok untuk kita bersaing, apabila ada perkara baik yang boleh kita jadikan trend setter untuk training kita, majalah kita mahupun buku kita. Namun alangkah lebih baiknya, kalaupun tidak mampu untuk menuliskan atau menyatakan sedikit acknowledgement ataupun memberikan kredit, cukuplah untuk tidak membenci dan mengajak orang lain untuk turut memusuhi.

Sepertimana anjuran agama kita, berlumba-lumbalah dalam membuat kebaikan. Saya belajar, tidak luak apabila kita menghargai orang lain. Bukankah itu pengajaran yang kita dapat dari zakat yang kita keluarkan? Semakin kita memberi, semakin banyak yang akan kita terima. Semakin kita menghargai orang lain, semakin orang menghargai peribadi kita.

Saya pernah menjadi orang yang sangat kikir, takut untuk memberi, bimbang apa yang saya ada semakin berkurang. Banyak kebimbangan di hati... banyak fikiran yang salah yang berpotensi untuk terus menenggelamkan kita. Saya pernah terlupa bahawa Allah swt mempunyai gedung yang sangat luas dan kaya raya. Dia Maha Menggenggam segalanya.

Saya teringat ketika saya mengajar renang di UIA dahulu, terutamanya ketika mengajar students untuk melakukan back floating, ramai yang tenggelam kerana tiada keyakinan. Keupayaan untuk relaks, tidak banyak berfikir sama ada badan akan tenggelam atau float, akan membantu kita untuk floating dengan baik. Apabila kita cemas, kita akan tenggelam.

Justeru itu, jangan cemas dengan kehadiran orang lain. Kita belajar untuk bersinergi. Kita belajar untuk saling memberi.

Terlalu ramai ummah ini yang memerlukan bantuan kita. Kalaupun dikumpulkan kita semua, mungkin masih belum mampu untuk kita tangani semua isu yang ada... psycho social issues yang terlalu banyak dan semakin banyak. Namun, biarpun seperti melempar tapak sulaiman kembali ke laut, dari banyak tapak sulaiman yang terdampar di pantai, kita akan terus melakukannya...sekurang-kurangnya we make a difference to the life of that particular person. Allah bukan menilai kuantiti atas apa yang kita lakukan, berapa ramai orang yang telah kita bantu, namun Allah melihat langkah kita…. Yang kita niatkan keranaNya.

Kalau pernah hadir rasa yang salah di hati, sama-sama kita gosok ia, agar dengan cahayanya akan membawa kegelapan pergi. Kita sinari hidup dengan cahaya hidayah Allah swt.

Moga Allah terus membimbing kehidupan kita... lindungi kita semua dari tipuan syaitan yang direjam... Tiada cinta yang lain, kecuali cinta untuk ummah dan travelog penyempurnaan akhlak dan hati sendiri di sisi Allah swt.

Salam ukhuwwah fillah dari kami di ESQ Leadership Center.



No comments:

Post a Comment