Pages

Saturday, September 4, 2010

Mudahnya disalah ertikan kata-kata

Pagi ini, ketika ralit membaca akhbar, saya menerima kiriman sms dari Pak Sigit, Bali.... orang yang sama-sama mendapat didikan dari Almarhum KH Habib Adnan sebagaimana Pak Ary. Tulisnya di sms yang saya terima pagi ini (ada short form ejaan yang saya lengkapkan supaya kita faham dan sedikit ejaan saya sesuaikan dengan Bahasa Melayu);

”Assalamua’alaikum wrt wbh, Ibu Huda dan Puan Marhaini, saya mendapat informasi lagi tentang pernyataan dari Pak Amin Djamaluddin yang katanya merujuk pernyataan saya, namun terjadi lagi penyimpangan dari maksud pernyataan tersebut, iaitu tentang kata-kata Almarhum Pak (Habib) Adnan (Ulama yang membimbing Pak Ary dan Pak Sigit) yang menasihati Pak Ary agar tidak sering menjadi imam solat dan memimpin doa dalam acara-acara khusus, nasihat ini bukan kerana Pak Ary tidak pantas untuk melaksanakan hal tersebut, tetapi bertujuan agar Pak Ary atau ESQ tidak diidentifikasikan sebagai ”ulama” atau ormas Islam, tetapi sebagai figure pembangunan Sumber Daya Manusia (SDM) atau lembaga pengembangan SDM. Selain itu juga untuk menjaga agar tidak terjadi kultus individu terhadap Pak Ary, kerana umat kita sering kali mudah terjebak dalam kesalahan seperti ini. Demikian klarifikasi saya lagi, melihat dari beberapa kejadian, ada kemungkinan masih ada pernyataan-pernyataan saya ataupun orang lainnya tentang ESQ atau Pak Ary yang akan mengalami penyimpangan dari maksud yang seharusnya”.

Ini kali kedua beliau (Pak Sigit) terpaksa menjelaskan tentang maksud kata-katanya setelah percakapan dengan Bpk Amin Djamaluddin, bekas Pengurus Majelis Ulama Indonesia (MUI) yang hadir di Forum: Wajarkah ESQ diharamkan? Anjuran Yayasan Ta’lim di Masjid Wilayah Persekutuan baru-baru ini. Di forum tersebut Pak Amin menyampaikan tentang hal ini, tidak dijelaskan kenapa sehingga rata-rata peserta yang hadir menafsirkannya dalam erti yang lain. Di blog-blog disebarkan berita dalam penafsiran yang salah... alangkah suburnya fitnah dalam masyarakat kita hari ini! Lebih menyedihkan ada juga yang sanggup menaja dan memberi sokongan agar perkara-perkara yang tidak benar ini terus dikembang-suburkan.

Pak Sigit sebenarnya sudah 3 kali bercakap telefon dengan Pak Amin dan 2 kali berjumpa langsung dengan Pak Amin di pejabat MUI. Namun, tetap Pak Amin memberikan pengertian lain terhadap apa yang disampaikan. Membuat rumusan tersendiri yang jauh menyimpang dari maksud asal.

Saya teringat corak komunikasi kita yang saya belajar ketika kita di universiti, encoder dan decoder. Bagaimana maklumat yang kita terima dari orang lain akan kita tafsirkan mengikut cara kita. Cara kita berfikir dan tanggapan kita terhadap sesuatu akan mempengaruhi rumusan kita. Apa yang kita sampaikan pada orang lain telah menjadi rumusan dan pandangan kita sendiri... itulah betapa bahayanya hear say, sekadar dengar-dengar.

Pengalaman saya sendiri ketika memberi statement akhbar, banyak perkara yang berubah dari maksud asal. Beberapa kali saya menerima respons dari pembaca yang mempersoalkan kenapa saya membuat statement sedemikian dan mengambil langkah sebagaimana yang dilaporkan. Ada banyak scoop yang tidak diambil sebagaimana yang kita maksudkan, lalu terjadilah kekeliruan maksud kepada orang-orang yang menerima sekadar apa yang tercatat dan terzahir.

Namun, saya belajar bahawa orang yang bijaksana akan datang kepada kita dan memohon penjelasan apa yang kita maksudkan agar distortion of communication tidak berlaku. Banyak perpecahan, rumahtangga yang runtuh, pertelingkahan di tempat kerja, perbalahan keluarga, hubungan diplomatik yang terputus, hubungan keruh di kalangan yang berbeza fahaman, hanya kerana kata-kata yang disalahertikan, keadaan yang dilihat dari sudut pandang yang lain dan mungkin istilah yang berbeza dengan kita. Betapa ruginya ummah ini kiranya perkara ini terus berlaku.

Bermula dari kata-kata yang disalah tafsir atau diceritakan separuh-separuh, akan terjadi snowball effect, seperti juga terjadinya ripples ketika kita mencampakkan seketul batu di tasik yang tenang. Dari riak yang kecil, akan terjadi kocakan yang menjadi gelung-gelung yang semakin melebar. Begitu juga dalam situasi kita, mungkin ia bermula dari rasa tidak puas hati dalam diri orang-orang tertentu, sehingga apabila ia semakin membesar, seperti tidak ada lagi jalan kembali, there’s no turning back, walhal sekiranya kita tidak membawa agenda peribadi, menyayangi Allah swt lebih dari diri sendiri, lebih dari segala yang ada di dunia, kita akan akur dengan kesilapan dan kekhilafan diri.

Benar sekali, peperangan yang paling besar adalah perang melawan nafsu yang ada dalam diri kita sendiri. Ketika kita kecundang berperang dengan diri kita sendiri, perasaan yang gagal kita kawal, hati yang tidak tenang, jiwa yang kacau, rasa sombong yang gagal kita turunkan, kekecewaan terhadap sesuatu yang gagal kita raih; kita mungkin akan membuat kecundang lebih banyak perkara lain di luar diri kita... mungkin ada orang yang dinafikan hak untuk belajar kerana sikap kita terhadap sesuatu, ada orang yang terputus jalan mencari solusi masalah kehidupan kerana pandangan kita yang kita sebar-sebarkan. Walhal, permulaannya mungkin hanya satu titik kecil di dalam hati...sebuah rasa tidak puas hati yang kita sendiri mungkin sukar menafsirkannya.

Semoga nanti kita mati, orang hanya menyebut perkara yang baik-baik tentang kita. Seorang pejuang yang menjadi kebanggaan dan contoh akhlak generasi akan datang. Bukan dikenang sebagai seseorang yang telah mengkhianati agama, bangsa dan tanahairnya sendiri.

Dalam semangat Ramadhan, kemenangan Syawal dan kemerdekaan ini, kita lupakan perbezaan dan persengketaan ini, kita semarakkan cinta sesama kita.... transformasi bermula dari diri kita. Semoga Allah swt membimbing perjalanan bangsa ini agar terus dekat dengan-Nya.

No comments:

Post a Comment