Pages

Wednesday, August 25, 2010

Jenama

Setinggi mana kelayakan kita, ilmu kita, kertas akademik kita, jawatan kita, namun apa yang tetap orang akan ingat adalah pengalaman mereka berurusan dengan kita. Akhlak kita.

Tazkirah oleh Dato’ Paduka Hasbullah kepada semua kakitangan ESQ sarat dengan ingatan bahawa Rasulullah tidak banyak berceramah tetapi apa yang Baginda tunjukkan adalah akhlak yang baik sehingga dari situ orang terbuka hati untuk menerima Islam sebagai jalan hidup.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

”Sesungguhnya Allah SWT telah menyerahkan agama itu pada diri seseorang, maka tidak baik agama itu melainkan dengan ketinggian dan keelokan akhlak. Adakah kamu mengelokkan agama kamu dengan kedua-dua sifat mulia ini? ” (Riwayat at-Tabrani)

Dato’ mengingatkan adalah sangat penting untuk kami semua menjaga akhlak, berusaha untuk terus menjadi baik… berbuat baik biar dalam apa keadaanpun. Perkara-perkara kecil adalah besar di dalam mendidik akhlak, kata Dato’; telefon yang lambat diangkat, lebih dari tiga deringan, sudah melambangkan ketidakcekapan syarikat atau jabatan kita. Buah dari didikan akhlak adalah keprihatinan kita akan sesuatu yang dikeluarkan dalam bentuk tindakan. Mengangkat telefon, delivery system kita terhadap tugas kita adalah lambang akhlak kita. Itu pesan Dato’ pada kami.

Tugas saya di syarikat lama, banyak berkait dengan penjenamaan atau branding. Saya bertanggungjawab terhadap Corporate Communication syarikat dan kemudiannya berkhidmat di bahagian Khidmat Pelanggan, memerlukan saya untuk travel ke cawangan syarikat di seluruh Negara, memberikan latihan tentang Brand dan mengingatkan betapa kritikalnya untuk kita menjaga nama syarikat. Mahu tidak mahu, sikap kita akan melambangkan syarikat. Pengalaman orang berurusan dengan kita, adalah perkara signifikan yang akan membentuk impression orang terhadap syarikat kita secara keseluruhan.

Begitu juga jika kita seorang Menteri, Exco, Ketua Pengarah Jabatan, Ketua syarikat, Pensyarah, Pakar Motivasi, Ulamak, pelajar siapapun kita, orang akan menilai sesebuah organisasi, jabatan, parti berdasarkan pengalaman mereka berurusan dengan kita secara individu. Akhlak kita melambangkan keseluruhan entiti dan ia mungkin akan membentuk persepsi yang salah (ketika kita bersikap salah), tentang keseluruhan jabatan, syarikat, parti mahupun agama kita sendiri.

Sekiranya kita sombong, kasar, hanya kita yang mahu bercakap, kurang mendengar, orang akan merasa berat untuk terus berurusan dengan kita. Kalaupun mereka terpaksa untuk terus berhadapan dengan kita, di dalam hati mereka telah ada satu impression yang berpotensi membentuk persepsi terhadap bukan sahaja kita tetapi tempat di mana kita berada.

Berdasarkan kajian, orang akan menceritakan tentang pengalaman buruk yang mereka lalui dua kali ganda berbanding pengalaman baik yang mereka lalui. Menurut kajian juga, orang yang melalui pengalaman buruk akan menceritakan kepada 8 hingga 10 orang yang lain tentang pengalaman buruk yang mereka hadapi ketika berurusan dengan kita.

Lalu, mungkinkah orang tidak tertarik untuk mendekati Islam kerana diri kita sendiri? Melihat kekerasan dalam diri kita sendiri? Dan orang tidak tertarik untuk terus menyokong kita kerana sikap kita sendiri? Betapa besar damage dan sangat berkaitannya diri kita dan organisasi yang kita wakili... walaupun kita mungkin melakukan beberapa hal atas alasan peribadi.

Refleksi diri kita sendiri.
Islam itu indah. Keindahan adalah jenamanya. Jangan kita rosakkan ia dengan sikap kita yang salah. Kita tidak lebih baik dari orang lain, kecuali orang yang beriman dan bertakwa di sisi Allah swt. Biar kita hidup untuk saling mengingatkan kerana Islam itu komposisi umatnya adalah kita semua. Buruk satu, buruk semua. Tercalar satu, tercalar semua...

Saya tidak tahu kenapa hari ini saya menulis sebegini. Mungkin buku Altruistic Management tentang kepimpinan Rasulullah saw, tulisan Ismail Noor mengetuk pintu rindu pada akhlak Rasulullah. Saya masih umpama buih yang banyak di lautan luas...

2 comments:

  1. Hamza Yusof ( Muaalaf dari USA ) pernah berkata " They delivered effectively their message , but we (as Muslim) delivered uneffectively in our message " . Begitulah Puan . Bila telah ada yang effective , ada pula ...... . Puan ... jalan di depan di penuhi ranjau duri , tetapi mesti di tempuhi , walaupun ranjau itu terlalu perit dan mengalirkan darah yang menyakitkan . Tabahlah menghadapinya .

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum!

    Malangnya tiada wakil ESQ yang menghadiri diskusi di bawah.

    Diskusi Ilmiah "Wajarkah ESQ diharamkan"

    Tarikh: 28 Ogos 2010 (Sabtu)
    Tempat: Dewan Serbaguna Masjid Wilayah
    Masa: 8.00 pagi- 12 tgh

    Panel:
    1. Kiyai Haji Amin Djamaluddin
    Ketua Lembaga Pengkajian &Penelitian Islam LPPI Jakarta Indonesia
    Anggota Komisi Pengkajian Pusat Majlis Ulama' Indonesia

    2. Ustaz Adli Mohd Saad
    BA Universiti Al-Iman, Sana'a, Yaman
    Penyelidik dan Eksekutif Dakwah Yayasan Ta'lim, TTDI, K.Lumpur

    Masuk Adalah Percuma

    Anjuran:

    Yayasan Ta'lim
    NO 42A&44A Lorong Rahim Kajai 14
    Taman Tun Dr. Ismil,
    6000, Kuala Lumpur.
    03-77282393
    www.islamiclearningcentre.com

    ReplyDelete