Pages

Monday, August 16, 2010

Siapa Ary Ginanjar Agustian?

Saya tidak pernah kenal siapa Ary Ginanjar Agustian yang dipanggil Pak Ary sehingga saya hadir ke ESQ Training di Jakarta pertengahan tahun 2005. Melihat beliau dari jauh, dikelilingi oleh para pemimpin, para tokoh dan professional, saya merasakan beliau pasti seseorang yang tidak mudah didekati... ramai orang ingin dekat dengannya... ingin mendengar apa jua solusi dalam masalah kehidupan dan pengurusan yang dijalani... namun siapa dia sebenarnya?


Saya jadi teringat dengan professional speakers yang saya jumpa di Annual National Achievers Congress di PWTC Kuala Lumpur hampir setiap tahun. Mereka juga begitu… begitu juga sambutan orang terhadap para speakers yang telah dikenal di peringkat antarabangsa. Banyak Management Guru dari Barat yang sempat saya temukan di seminar-seminar antarabangsa, yang datang mengajarkan tentang pengurusan, kepimpinan, keewangan untuk menjadi manusia yang lebih berjaya... Dennis Waitley, Robert Kiyosaki, Anthony Robbins, Andrew Matthews, Roger Hamilton, T. Harv Eker dan lain-lain.

Saya pernah membayangkan alangkah hebatnya, kiranya suatu waktu nanti akan ada seminar hebat yang boleh menembus syarikat-syarikat korporat seperti Annual National Achievers Congress ini. Saya membayangkan di situ berkumpul cream of the cream di dalam negara ini; para pengarah syarikat, usahawan, ahli korporat, CEO, eksekutif-eksekutif… untuk mendengarkan betapa hebatnya golden era kepimpinan Rasulullah saw dan para nabi, bagaimana applikasinya di dunia modern dan kepimpinan hari ini. Dan suasananya, positioning seminarnya seperti atau lebih hebat dari apa yang saya alami saat itu.

Kalaupun mungkin seminar tentang kepimpinan Rasulullah ini telah pernah diadakan, pada saya ia masih lagi belum menembus masuk ke wilayah-wilayah korporat, para eksekutif biasa yang belum mampu menyintai dan meyakini bahawa kepimpinan Rasulullah saw dan para nabi adalah kepimpinan terbaik yang pernah ada di mukabumi kerana kepimpinan para nabi adalah kepimpinan yang dibimbing oleh Allah swt. Sedangkan kepimpinan ciptaan manusia masih meletakkan diri sendiri sebagai egocentric... yang hebat dan mampu. Kerap kali juga saya tertipu, ketika cuba mengaplikasikan apa yang saya dapat dari modern self management ini... bahawa ” I am special, saya boleh menjadi ketua yang hebat...” kerap kali saya ”tinggalkan” Allah dan apa yang diangkat adalah diri sendiri.... Astaghfirullah... moga Allah ampunkan segala kesombongan diri dan betapa banyak perkara sebelum ini yang saya tidak tahu dan temui...

Lebih dua tahun setelah menjalani ESQ Training, saya memohon pekerjaan di ESQ dan diterima masuk sebagai staff ESQ. Saya tinggalkan pekerjaan yang saya masih sayangi kerana ada sesuatu yang aneh di dalam hati yang menggerakkan saya untuk berpindah kerja... mungkin kerana cinta saya kepada training dan untuk membaiki hati dan diri sendiri. Kata psychological test yang saya buat, I’m a born peacemaker, mungkin juga kerana itu saya terinspirasi dengan Surah Al Hujurat yang saya buka setelah istikharah saya, lalu saya pilih untuk berpindah kerja, wallahua’lam.

Saya pernah berkongsi dengan seorang rakan bahawa saya tidak tahu kenapa ayat Al-Hujurat ini menyentuh jiwa saya, walaupun di re-offer untuk stay dengan pakej menarik, saya tetap memutuskan untuk berpindah kerja. Ayatnya adalah ayat 9-11 yang bermaksud:

” Dan apabila ada dua golongan orang mukmin berperang, maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari keduanya berbuat zalim terhadap (golongan) yang lain, maka perangilah (golongan) yang berbuat zalim itu, sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah. Jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah),maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, dan berlakulah adil. Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain, (kerana) boleh jadi mereka lebih baik dari mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan) dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain, (kerana) boleh jadi perempuan (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olokkan). Janganlah kamu saling mencela satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barangsiapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.

Setelah join ESQ sebagai staff, saya berpeluang untuk mengenal siapa Pak Ary melalui pengalaman dan pemerhatian sendiri. Sebelum itu, saya mendengar banyak tentang Pak Ary dari jauh, dari percakapan kawan-kawan dan dari bacaan di internet, web, blog-blog, sama ada yang mengkagumi, mahupun yang memusuhinya. Menjadi public figure, kisahnya banyak yang kita dapati di mana-mana,sejarah hidupnya... dalam pelbagai rupa dan warna.

Saya mengenal Pak Ary dari banyak sources; ibu bapanya, isterinya, adik beradiknya, staff muslim dan non muslim, staff yang bekerja berpuluh tahun dengannya, hatta dari staff-staff yang resign dari ESQ serta orang-orang yang menerima Islam sebagai jalan hidup setelah berkongsi cerita dengannya, teman-temannya sama ada lama atau baru, gurunya Kiyai Haji Pak Habib Adnan, dari para peserta yang pernah hadir ke ESQ Training.... namun paling significant dari semua itu adalah pengalaman saya sendiri dan pemerhatian saya terhadap Pak Ary...

Saya berkongsi atas pengalaman sendiri, bukan atas rasa kagum kepada seorang manusia lain, namun atas niat untuk menyampaikan apa yang saya tahu dan benar. Atas rasa; to speak from the depth of my heart. Ada banyak perkara kecil yang mungkin tidak bermakna pada orang lain tetapi sangat significant pada saya.

Bermula dari hal-hal yang kecil-kecil, saya menilai Pak Ary dari sudut pandang saya.

Saya melihat akhlak dan adabnya; setelah makan di mana sahaja, beliau pasti merapikan kerusi yang didudukinya, mengelap telefon yang dipinjamkan kepadanya dan membersih dan mengelap tandas setelah menggunakannya, berada di sebelah kiri ketika menaiki eskalator agar jangan kita halang perjalanan orang lain... beliau sentiasa mengingatkan bahawa Islam mencintai kebersihan, keprihatinan terhadap orang lain lalu kita sebagai orang Islam, jangan sekadar bercakap tetapi melakukannya. Beliau juga sering berkongsi kecemburuannya terhadap Bangsa Jepun yang begitu jujur, prihatin, penuh dengan adab. Sekiranya orang Islam menghayati ajaran Rasulullah saw, kita akan menjadi lebih hebat, itu katanya. Saya jadi teringat di satu makan malam, sharing YABhg Tun Mahathir dan YABhg Tun Siti dengan Pak Ary, saya dan beberapa teman, bagaimana adab minum teh di Jepun dan bagaimana anak-anak di Jepun dididik untuk terlebih dahulu melipat sampah yang ingin dibuang dan memasukkan dahulu ke poket masing-masing sebelum dibuang. Kata YABhg Tun, pembinaan karakter Jepun bermula dari hal-hal begitu; hal-hal yang mungkin kecil pada kita.

Ketika Pak Ary ke Malaysia, di pertemuan dengan staff, staff sering diingatkan untuk menjaga kedisiplinan. Sering di role-play kan di hadapan staff, bagaimana Malaikat mencatat setiap apa yang kita lakukan; surf internet di waktu kerja, penggunaan telefon, perlunya mempunyai meja yang kemas, membuat planning kerja... semuanya dicatat oleh Malaikat kiri dan kanan kita. Kami selalu dingatkan untuk bekerja kerana Allah, kerana hidup kita seperti bunga Sakura, berbunga sebentar dan bunganya indah. Hidup kita singkat di dunia, lakukan sesuatu yang bermakna, jangan pernah berhenti bekerja didunia kalau kita ingin rehat di akhirat di syurga Allah. Solat membina kedisiplinan. Sai lah jangan pernah berhenti seperti Siti Hajar. Jangan harapkan apa-apa di dunia, zam zam pasti akan muncul...di tempat yang tak kita sangka. Itu prinsip kerja yang ditanamkan kepada kami, namun dari segi pengurusan, ia tidak bermakna dilupakan segala kewajipan serta bonus tahunan untuk staff. Segalanya tetap dipenuhi sehingga ada benefits yang tidak pernah saya dapatkan di tempat kerja lain, diberikan di ESQ ie pergigian, cermin mata...

Saya sempat ke Bali untuk melawat guru Pak Ary, Pak Habib Adnan yang saat itu sedang uzur. Saya juga sempat ke Pasar Kuta tempat Pak Ary membuka kedai jeans nya. Masih ada rakan peniaga Pak Ary berniaga di situ... orang masih mengenalnya, saya juga berjumpa dengan staff dan teman-teman lamanya yang sempat berkongsi kisah Pak Ary ketika di Bali. Ada banyak kisah, ada banyak warna... semuanya kisah kehidupan yang mendewasakan... membuat kita ingin menjadi lebih baik dari sebelumnya, membuat kita ingin mencintai Allah swt mengatasi segala cinta yang lain...

Saya sempat berkunjung ke rumah Pak Ary. Ada beberapa orang pembantu rumahnya... semuanya menutup aurat dengan sangat rapi. Besar pada saya pemerhatian ini, kerana saya sendiri mengambil masa yang lama sehingga pembantu rumah saya menutup aurat dengan baik. Kita belajar tentang Islam, mengajarkan ilmu-ilmu Islam tetapi orang-orang disekeliling kita ada waktunya tertinggal dari didikan atas ilmu yang kita ada.

Setiba waktu zuhur, Pak Ary kelihatan resah kerana masih banyak soalan-soalan saya. Walaupun dia ketua saya, dia tidak berhenti mendengar sehingga saya mengusulkannya. Rupanya dia resah kerana di surau di dalam rumahnya, semua pembantu rumah dan isterinya sedang menunggu beliau untuk solat jemaah. Saya tanyakan pada salah satu pembantunya; apakah sering begini (solat jemaah)... ya kata pembantunya. Dan surau tersebut terletak di tengah-tengah; ruang makan, kamar tidur, ruang kerja, ruang bacaan, ruang sukan, semuanya menghadap ke arah surau. Kenapa tanya saya pada Pak Ary? Kerana katanya, agar dia sentiasa mengingat Allah swt.

Dalam kemelut ini, sangat jelas pendiriannya, dia sampaikan pada saya, ikuti dan taat sahaja atas semua cadangan, istilah-istilah yang boleh membawa salah pengertian ie Zero Mind Process (ZMP) yang dikatakan mengosongkan fikiran sedangkan maksud sebenar adalah membuang membelenggu yang salah... saya mempertahankan agar jangan ditukar kepada Zero Manacle Process kerana kata saya, bukankah ESQ Model ini telah ke seluruh dunia dan diterima. Saya juga melihat dari segi costs to rebrand...seperti apabila Petronas hanya mengubah logonya, dengan menambah warna, semua logo yang dicetak dimana-mana terpaksa ditukar. Dan ESQ model ini telah dicetak dimana-mana termasuk merchandise ESQ. Kata Pak Ary, pada saya, jangan pernah memikirkan kerugian... Allah pasti ganti apa yang hilang. Dan katanya juga, asalkan jangan minta di ganti ihsan, Rukun Iman yang 6 dan Rukun Islam yang 5, dia minta saya ikuti. Katanya apa yang perlu ditukar hanya perkara kecil, soal istilah...

Walaupun pada saya, dia hanya seorang Management Guru, dan Allah memilih saya untuk ikut berada dikelasnya, ada sesuatu yang saya tidak pernah akan lupa pada dia, biarpun nanti saya mungkin hilang peluang untuk terus belajar darinya; dia mengajarkan saya tentang Tauhid yang satu kepada Allah, saya belajar untuk menikmati getaran di hati ketika menyebut nama Allah swt...mengajarkan saya untuk mencintai Rasulullah saw... dia mengajar saya untuk merujuk kepada Al Quran dan Sunnah Rasulullah saw dalam semua aspek kehidupan, decision yang saya ingin buat... Dia sering mengingatkan saya agar jangan tanya manusia tetapi tanyalah Allah dalam setiap decision yang ingin kita buat, sering-seringkan istikharah. Jangan tinggal tahajud. Ingatan dia yang tak pernah sudah ialah jangan sekadar baca Al Quran, tetapi fahami makna sampai masuk ke dalam hati. Dan pesan dia pada saya, hormati para ulamak, dapatkan nasihat, bimbingan ulamak... sudah ramai ulamak di Malaysia yang mula saya kenal dan boleh saya rujuk. Berpaling pada mereka untuk nasihat...

Dia sentiasa mengingatkan saya tentang kisah Rasulullah saw bersama Yahudi buta ketika saya hilang sabar, mengingatkan saya tentang kisah Rasulullah saw dilempar batu ketika saya merasa lelah dan kalah atas kemalasan diri dan kekecewaan terhadap diri sendiri... Bercakap dengan dia walaupun dalam planning dan urusan pekerjaan, akan tidak pernah lekang dari kisah-kisah di dalam Al Quran dan As Sunnah... jarang sekali dia bercerita tentang hal orang lain. Dia mengajarkan saya untuk menjadikan hidup sebagai pengabdian di sisi Allah swt. Dia mengajarkan saya untuk mencintai agama, bangsa dan tanah air sendiri. Kerana segala cinta itu adalah pengabdian kepada Allah swt.

Itulah dia seorang Ary Ginanjar yang saya kenal dari kacamata saya... tidak lebih, tidak kurang. Saya bersyukur kepada Allah pernah mengenalinya... selebihnya hanya Allah swt Yang Maha Tahu. Saya tidak mampu untuk melihat lebih daripada itu.... Wallahua’lam.

1 comment:

  1. Assalamualaikum puan,
    Saya mungkin tidak mengenali mendalam Dr Ary sebagaimana puan mengenali beliau, namun saya dapati dalam sesingkat waktu saya berinteraksi dengan beliau, Dr Ary adalah seorang yang 'profesional' dan 'personal' dalam masa yang sama. Maksud saya, beliau mengambil pendekatan sangat profesional tentang ESQ Training yang dikendalikan namun berkepribadian sangat baik tatkala menjalin pergaulannya dengan lain termasuk para alumni. Saya banyak bergaul dengan tokoh-tokoh Islam dan dakwah namun beliau satu-satunya yang "seriously walk the talk"... itu yang saya perhatikan dari luaran.

    Tak kenal maka tak cinta (dalam keadaan di Malaysia, tak kenal maka terjadi prasangka negatif malah 'kebencian').

    Satu cadangan kepada puan agar dapat sampaikan kepada Dr Ary bila ada peluang. Iaitu, alumni dan mereka yang tidak kenal sangat dengan Dr Ary akan mudah mengenali beliau jika tatahidup keluarga beliau dapat diketengahkan... maksud saya, diperkenalkan kepada umum tentang isteri dan anak-anak beliau, ibubapa beliau dan rakan keliling beliau.

    Sekadar pandangan.

    ReplyDelete